Canada Goose sale cheap Canada Goose
Bureau Sanering Verkeerslawaai

Bureau Sanering Verkeerslawaai

Saneringsdag 2025

Het belangrijkste nieuws

Op 7 oktober hield BSV de jaarlijkse Saneringsdag. Bijna 70 medewerkers van gemeenten, omgevingsdiensten en adviesbureaus hoorden het laatste nieuws en namen deel aan workshops over de uitvoering van de sanering. We waren blij zoveel mensen te mogen ontvangen en willen iedereen bedanken voor een gezellige en leerzame dag!

Op de Saneringsdag is, onder meer, het onderstaande nieuws gepresenteerd en over enkele onderwerpen zijn discussies gevoerd in de workshops. Dit zijn de belangrijkste nieuwsitems.

Nieuwe subsidiebedragen
Binnenkort zullen in de Subsidieregeling nieuwe subsidiebedragen worden opgenomen. Met name de voorbereidingssubsidie voor gevelisolatie wordt flink verhoogd. Andere subsidiebedragen, zoals de toetsbedragen gevelisolatie en de voorschotbedragen voor de uitvoering van een gevelisolatieproject via de facultatieve procedure, worden geïndexeerd naar prijsniveau 2025.

Schouwing en verhoging Schouwingsgrens
Zoals al eerder op deze website is gemeld, kunnen woningen met een geluidsbelasting lager dan 63 dB voortaan worden ‘geschouwd’. Als uit zo’n schouwing blijkt dat er geen bijzondere kenmerken zijn die een lage geluidwering kunnen veroorzaken, kan de woning worden aangemerkt als gesaneerd zonder dat er een akoestisch-bouwkundig onderzoek plaatsvindt. We hopen dat deze verruiming tot een snellere afhandeling van de sanering zal leiden. Temeer daar een schouwing ook zonder specialistische akoestische kennis kan worden uitgevoerd. Hoe een schouwing kan worden uitgevoerd leest u in deel B van de Handreiking. De Handreiking vindt u hier.

Woningoverzicht gevelisolatie
Zodra u een homa-besluit heeft ontvangen, ontvangt u een woningoverzicht gevelisolatie van de woningen in het betreffende project. Voor indiening van het woningonderzoek gevelisolatie en de verdere communicatie, wordt verzocht dit woningoverzicht te hanteren. Dit komt de inzichtelijkheid van het projectonderdeel gevelisolatie ten goede. Heeft u van een project (nog) geen woningoverzicht gevelisolatie ontvangen? Neem dan even contact op met uw contactpersoon bij BSV. Het woningoverzicht wordt u dan per e-mail toegezonden. Voor meer informatie over de inhoud van het woningoverzicht kunt u deel A van de Handreiking raadplegen, deze vindt u hier.  

Geluidgevoeligheid kleine (slaap-)kamers
Een van de workshop-onderwerpen ging over kleine kamers en of deze als geluidgevoelig kunnen worden aangemerkt. In het verleden hield BSV aan dat een ruimte minimaal 5 m² groot moest zijn om als geluidgevoelig te worden aangemerkt. Ooit stond deze eis in het Bouwbesluit, maar daar is deze allang uit verdwenen. Vandaar de vraag of kamers kleiner dan 5 m² als geluidgevoelig moeten worden aangemerkt. Het antwoord is: ja, mits de ruimte voldoet aan een aantal minimale eisen.
Deze eisen zijn weergegeven in een schema, zoals ook gepresenteerd in één van de workshops. Dit schema vindt u hier.

Voor deze wijziging in het beleid is ook gekozen, omdat in de praktijk woningen flexibel worden gebruikt. Wat nu een rommelkamer is, wordt later misschien gebruikt als een slaapkamer.

Doelmatigheid Stil Wegdek
Besloten is dat de financiële doelmatigheidsafweging voor stil wegdek, voor wat betreft maatregel- en reductiepunten, achterwege worden gelaten. Stil wegdek is altijd doelmatig. Het toepassen van stil wegdek vraagt in het akoestisch onderzoek de volgende aandachtspunten.

  • Bij alleen stil wegdek met eventuele aanvullende gevelmaatregelen als maatregel, kan worden volstaan met de berekening van de reductie. Hierbij dient wel duidelijk de clusterindeling te worden aangegeven. Noodzakelijk is de lengte van de clusters en de lengte van de stukken tussen de clusters. Hiermee kan worden beoordeeld hoeveel de subsidie bedraagt en of de tussen gelegen stukken (de zogenaamde ‘gaten’) voor subsidie in aanmerking komen.
  • Indien afschermende maatregelen in combinatie met stil wegdek worden uitgevoerd, dan zal de doelmatigheid voor het geheel wel moeten worden doorgerekend conform het doelmatigheidscriterium. Voor een combinatie van verkeersmaatregelen en stil wegdek is dit niet van toepassing.

Gesplitste woningen in een homa-besluit
In het saneringsprogramma dient door de aanvragers te worden uitgezocht wat de ligging is van de afzonderlijke appartementen in een gebouw. Helaas is dit niet altijd te achterhalen. Dit geldt met name voor panden die gesplitst zijn in (grote) steden. Voor dergelijke panden hanteert BSV de volgende 3 stappen met basisregels.

  1. Vanuit juridisch oogpunt, BSV stelt immers de ten hoogste toelaatbare waarden vast op woningniveau in het homa-besluit, is het nodig om zo goed mogelijk proberen te achterhalen hoe de indeling van een pand met subnummers is.  
  2. Bij indiening van het saneringsprogramma is het noodzakelijk om goed aan te geven welke inspanningen zijn verricht om de subnummers te achterhalen. Dit voorkomt een verzoek om aanvullende informatie.
  3. Is het echt niet mogelijk om de indeling te achterhalen zonder dat het pand moet worden betreden, dan zal BSV alle subnummers meenemen in het homa-besluit met alle waarneemhoogten. Met een * in de homa-tabel krijgen deze adressen dan de volgende toelichting: ‘voor zover gelegen aan de voorgevel’.

Aanbesteding gevelisolatie
Door BSV wordt geadviseerd de aanbesteding voor het woningonderzoek gevelisolatie (adviesbureau) en de uitvoering van de maatregelen (door een aannemer) afzonderlijk en op projectniveau uit te voeren. Dit komt de doorlooptijden van een project ten goede. In de praktijk lopen sommige gemeenten en organisaties echter tegen een interpretatie van de aanbestedingsregels aan door de afdeling Inkoop. Een oplossing is nog niet gevonden. Wellicht is het mogelijk om een saneringsproject apart te labelen, zodat projecten niet ‘gestapeld’ hoeven te worden voor aanbesteding.

Het voorkomen van weigeraars
Het is BSV opgevallen dat deelname aan woningonderzoek gevelisolatie relatief vaak wordt geweigerd door bewoners. BSV adviseert aanschrijving voor deelname met het logo van de gemeente en geadresseerd op naam van de bewoner. Tijdens de workshops zijn er tips en adviezen gedeeld door de aanwezigen hoe deelname kan worden vergroot. Denk hierbij aan een wervende tekst op de enveloppe, het versturen van een vooraankondiging na verzending van het homa-besluit, het opstellen van een brochure over sanering, aanbellen bij de bewoners, besluiten pas opstellen nadat de adviseur is begonnen met woningopname (dit levert vaak nog extra deelnemers op vanwege de ‘zichtbaarheid’ in de straat van de auto met logo), het opstellen van meertalige brieven in taalniveau B1 en het opnemen van een QR-code in de brief met een link naar een publieksvriendelijke toelichting op de sanering. Dit laatste zou het wantrouwen bij bewoners over een eventuele eigen bijdrage aan de gevelmaatregelen weg kunnen nemen.

Splitsen projectomvang
Het is niet nodig dat alle woningen in een project waarvoor een voorbereidingssubsidie is verleend, in één saneringsprogramma worden opgenomen. Desgewenst kan een vbt-verlening in verschillende saneringsprogramma’s worden opgenomen. Voorwaarden daarbij zijn wel dat de in een programma op te nemen woningen in hetzelfde gebied liggen, dat de woningen uit één vbt-verlening afkomstig zijn en dat de opdeling met BSV wordt afgestemd.

Ook na het vaststellen van een saneringsprogramma kan een gemeente besluiten de uitvoering van het project op te splitsen in deelprojecten. Ook in dit geval graag overleg met BSV.

Geactualiseerde Bijlage bij UK/s
De Excel-tabel bijlage UK/s, Lijst saneringsobjecten, is geactualiseerd. Ook de toelichting op het tweede tabblad van de tabel is aangepast en geeft per kolom uitleg over hoe deze in te vullen. Het is daarom belangrijk deze toelichting te raadplegen voor het eerste gebruik van de nieuwe Excel-tabel.

De tabel vindt u hier.

Handreiking verkeersgegevens
De Handreiking onderbouwing verkeersgegevens is geactualiseerd en kunt u hier vinden.

Controle bestemmingsplan bij bouwjaar na 1982
Woningen die zijn gebouwd tussen 1982 en 1986 moeten, om voor sanering in aanmerking te komen, geprojecteerd zijn vóór 1982, omdat daarna de Wet geluidhinder van kracht werd.

Het bestemmingsplan of de bestemmingsplanwijziging die de woning mogelijk maakt moet dus vóór 1982 zijn vastgesteld. Deze informatie is als het goed is opgenomen in de bouwvergunning. Bouwvergunningen hebben een blijvende bewaartermijn en kunnen daarom altijd in een gemeentearchief worden geraadpleegd. Als de informatie desondanks niet kan worden gevonden, mogen deze woningen worden meegenomen voor sanering als de gemeente dit wenst.

Overigens moet wel worden bedacht dat als een woning onterecht als saneringswoning wordt aangemerkt, de grenswaarde voor het geluidniveau ín de woning van 33 dB naar 43 dB gaat. Dit zou nadelig voor de bewoners kunnen zijn als er bijvoorbeeld nog een reconstructie onder de regels van de Wet geluidhinder zou plaatsvinden.

Wegdektype ‘oppervlakbewerking’
BSV ziet dat in saneringsprogramma’s regelmatig het wegdektype ‘oppervlakbewerking‘ wordt toegepast in geluidberekeningen, terwijl dat waarschijnlijk niet zo is bedoeld. Dit wegdektype leidt tot een 3 dB hogere geluidsbelasting omdat het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012 met ‘oppervlaktebewerking’ een grove steenslag wordt bedoeld. Voor een oppervlakbewerking die bestaat uit een levensduur verlengende coating, kan in het Reken- en meetvoorschrift worden gekozen voor het wegdektype waarover de coating is aangebracht.

Als ‘oppervlakbewerking’ als wegdektype is gekozen, is het dus verstandig om na te gaan welk type oppervlaktebewerking daadwerkelijk aanwezig is.

Subsidie stil wegdek en snelheidsverlaging
Wanneer het aanleggen van een stil wegdek gepaard gaat met het verlagen van de snelheid, kan voor het bepalen van de subsidie de C-wegdek worden gebruikt die hoort bij de lagere snelheid.

Stille klinkers
Bij de aanleg van een 30 km/u-weg adviseert het CROW aan de verkeerskundigen van de gemeenten om asfalt te vervangen door elementenverharding. De gevolgen voor de geluidbelasting van omwonenden zijn in dit advies niet betrokken. De afname van de geluidbelasting doordat het verkeer langzamer gaat rijden, wordt dan grotendeels tenietgedaan door de toename van het geluid door het wegdek van klinkers. Maar als stille klinkers worden toegepast, daalt de geluidbelasting voor de omwonenden vanwege de afname van de verkeerssnelheid en ook nog extra vanwege het wegdek van stille elementenverharding. In een saneringssituatie is stille elementenverharding uiteraard subsidiabel. Stille klinkers hebben een lange levensduur en behouden hun geluidreducerende eigenschappen veel langer dan asfalt.

Sanering Wet Geluidhinder

GPP provinciale wegen beleidskeuzen

Basisgeluidemissie

Sanering en de Omgevingswet

Handreiking overzicht projectwoningen en schouwing

Stroomschema geluidgevoeligheid

Bijlage bij formulier UK/S

Handreiking onderbouwing verkeersgegevens