Canada Goose sale cheap Canada Goose
Bureau Sanering Verkeerslawaai

Bureau Sanering Verkeerslawaai

Saneringsplan Fase 2, nr. 16

Albrandswaard, Bodegraven-Reeuwijk, Halderberge, Moerdijk, Oudewater, Roosendaal, Rotterdam, Rucphen, Terneuzen, Voorne aan Zee en Woerden

Besluit vaststelling saneringsplan

Meerjarenprogramma Geluidsanering

De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat maakt bekend dat hij met het besluit van 1 oktober 2024, met kenmerk IenW/BSK-2024/272703, met toepassing van artikel 11.60, eerste lid van de Wet milieubeheer het Saneringsplan F2-16 heeft vastgesteld. Met het besluit worden met toepassing van artikel 11.63, eerste lid, en artikel 11.28, eerste lid van de Wet milieubeheer tevens de geluidproductieplafonds gewijzigd met het effect van de in het saneringsplan opgenomen maatregelen.

In het besluit is tevens een ambtshalve wijziging van de geluidproductieplafonds opgenomen. De wijziging betreft de correctie van een onjuiste (te lage) brugtoeslag in het geluidregister voor de stalen spoorbrug over de Burgemeester Freijterslaan in Roosendaal. Door deze correctie wordt voorkomen dat woningen ten onrechte niet als saneringsobject zouden zijn aangemerkt.

Een kennisgeving van het ontwerpbesluit is op woensdag 20 maart 2024 in de Staatscourant gepubliceerd en in diezelfde week in de huis-aan-huisbladen van de betrokken gemeenten. Op dit ontwerpbesluit zijn 6 zienswijzen ingebracht. Het definitieve besluit bevat geen wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbesluit.

Op woensdag 2 oktober 2024 is het definitieve besluit gepubliceerd in de Staatscourant en in diezelfde week in de huis-aan-huisbladen van de betrokken gemeenten, te weten Albrandswaard, Bodegraven-Reeuwijk, Halderberge, Moerdijk, Oudewater, Roosendaal, Rotterdam, Rucphen, Terneuzen, Voorne aan Zee en Woerden

Aanleiding

Op grond van hoofdstuk 11 van de Wet milieubeheer is ProRail, als beheerder van het spoor, verplicht om de sanering voor hoofdspoorwegen uit te voeren. In het kader van deze wettelijke verplichting heeft ProRail het Saneringsplan F2-16 opgesteld en aan mij voorgelegd. Het saneringsplan heeft betrekking op gedeelten van het spoor in de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Halderberge, Moerdijk, Oudewater, Roosendaal, Rotterdam, Rucphen. De spoorgedeelten grenzen aan de gemeenten Albrandswaard en Voorne aan Zee.

Het saneringsplan bevat maatregelen om de geluidsbelasting vanwege de desbetreffende spoorweg bij volledige benutting van de geluidproductieplafonds op de gevel van 197 saneringsobjecten zoveel mogelijk te beperken tot de streefwaarde van 65 dB. Alle saneringsobjecten betreffen woningen. De maatregelen betreffen het toepassen van raildempers, het stiller maken van een spoorbrug en het plaatsen van geluidschermen. Voor 120 woningen waar de geluidsbelasting niet kan worden teruggebracht tot de streefwaarde van 65 dB onderzoekt ProRail de noodzaak tot het treffen van geluidwerende maatregelen aan de woning.

Overzicht spoorgedeelten waarop dit besluit betrekking heeft

Stukken

Het besluit, inclusief bijlagen, de aanvraag en de overige stukken kunt u hieronder downloaden.

Bijlage 7 bij het Saneringsplan

Bijlage 8 bij het Saneringsplan

Terinzagelegging (termijn loopt tot en met 14 november 2024)

Het besluit ligt met bijbehorende stukken vanaf donderdag 3 oktober 2024 voor 6 weken ter inzage bij het Bureau Sanering Verkeerslawaai (Steinhagenseweg 2d te Woerden) gedurende werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur. Mocht u van deze laatste mogelijkheid gebruik willen maken, dan dient u vooraf telefonisch contact op te nemen met het Bureau Sanering Verkeerslawaai (0348 ‑ 487 450). Tot het besluit behoort een lijst van de betrokken referentiepunten en de gewijzigde plafondwaarden.

Zienswijzen (termijn loopt tot en met 14 november 2024)

Binnen zes weken na de dag van de terinzagelegging van dit besluit kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Raad van State, Afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;
  • de dagtekening;
  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroepschrift zich richt;
  • een opgave van redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen;
  • zo mogelijk een afschrift van het besluit waartegen het beroep zich richt.

Voor de behandeling van een beroepschrift wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Het niet voldoen aan deze eisen kan leiden tot niet-ontvankelijkheid van het beroepschrift.

Inlichtingen

Voor het verkrijgen van nadere inlichtingen over de ter inzage gelegde stukken kunt u zich tijdens kantooruren wenden tot Bureau Sanering Verkeerslawaai, telefonisch bereikbaar onder het hierboven vermelde nummer.

Meer informatie over de (hoogte van) geluidproductieplafonds voor spoorwegen is hier te vinden: Geluidregister spoorwegen.